Muodin ja musiikin yhteys ei kulje suoraviivaisesti molempien taiteiden kautta, vaan ennemminkin alakulttuurien kautta, joissa molemmat itseilmaisun ja yhtenäisyyden symbolit ovat kohdanneet. Lähihistoriamme suurimpien muoti-ilmiöiden takana olleet suunnittelijat eivät ole saaneet ideoitaan tyhjiöstä, vaan he hakivat inspiraationsa nuorisokulttuureista, joista monet ovat rakentuneet musiikkigenrejen ympärille. Vaikka X-sukupolven näkökulmasta nykypäivän aatteellisuus ja individualismi ilmenevät haalean harmaaksi massaksi huuhtoutuneena hyvesignalointina, on muodin tuulten suunnannäyttäjinä yhä nuoriso, heidän musiikkinsa ja heidän kulttuurinsa. Musiikki-Q:n hengessä tutustumme musiikin innoittamiin muotisuunnittelijoihin ja itse alakulttuureihin kaiken takana.
Rock ja Saint Laurent Paris
Harva muotisuunnittelija jakaa yhtä vahvasti mielipiteitä kuin Hedi Slimane. Hänen ambivalenttinen kausi Saint Laurentin luovana johtajana johti myynnin räjähdysmäiseen kasvuun, mutta samalla luisti merkin seuraamaan hyvin kapeaa uraa myyvän estetiikan säilyttämiseksi. Ranskalainen Slimane on pohjaltaan valokuvaaja ja vietti vuosia seuraten ja taltioiden kameralle indie-rock yhtyeiden kiertueita Californiassa. Tästä rokkarien kanssa vietetystä ajasta kiteytyi hänen tunnusomainen tyylinsä, jota kuvastavat tiukat farkut korollisten nahkabootsien ja biker jacketin kanssa. Slimanen muotoilukieli puhutteli nuorta, rikasta ja kapinallista asiakaskuntaa niin syvästi, että se käänsi aiemmin tappiollisen merkin 2010-luvun myydyimpien joukkoon. Kuten muidenkin kulutushyödykkeiden kanssa, tavallinen kansakin alkoi himoita julkkiksilta nähtyä rokkari-tyyliä, mutta Saint Laurentin sijaan heidän janon samuttajiksi lennähti muotimaailman korppikotkat: pikamuotiyritykset ja halvat kopiot pariisilaisesta muodista. Lopulta rokkariestetiikka häilyi ja haaleni valtavirran aalloissa osaksi katumuotia.

Punk ja UNDERCOVER
Punk-tyylin määritti 70-luvulla nousseet vastakulttuuri- ja yhteiskunnalliset liikkeet. Vaikka itse musiikkigenren sanotaan kehittyneen Yhdysvalloissa, genren määrittävän pukeutumisen kehittivät brittiläiset punk-yhtyeet kuten the Sex Pistols ja heitä vaatettanut muotisuunnittelija Vivienne Westwood. 70- ja 80-luvun punkin vaikutteet elävät yhä nykymuodissamme tokyolaisen Jun Takahashin vaatemerkin, UNDERCOVER:in kautta. UNDERCOVER erottuu muista 90-luvulla perustetuista streetwear-merkeistä juuri inspiraation lähteidensä kautta, siinä missä muut merkit kanavoivat skeitti- ja hiphop-kulttuuria vaatteissaan, UNDERCOVER esittelee epäkohtia ruotivaa punk-henkeä uudella ja japanilaisella tavalla. Tämä punkin ja japanilaisen perinteen yhdistyminen voidaan nähdä hyvin UNDERCOVER:in kevät/kesä ‘03 mallistossa, jossa punkmainen vaatteiden raaka repaleisuus yhdistyy japanilaiseen boro-korjausperinteeseen.

Tekno ja Julius
Teknon viehätyksen voivat savun täyttämät teollisuushallit ja strobovalaistut betonibunkkerit kokeneet kuvata musiikin raa’an voiman ja hämärän tanssilattian tasa-arvoistavan vaikutuksen kohtaamisena. Basson peittäessä alleen pimeässä liikkuvat hikiset ruumiit alkavat yksilöiden rajat häilyä ja morfautua pimeiksi heiluviksi varjoiksi, mustan haavan lehdiksi ikuisessa tuulessa. Näiden samojen tuulten puhaltamina kasvoi Tokyon underground tekno-skenestä DJ Tatsuro Horikawan merkki Julius avant garde -piireistä maailman lavalle. Soljuvat kankaat ja monotoninen väripaletti saavat Juliuksen vaatteet vääristämään kantajansa mittasuhteet ja tämän kehon näyttäytymään aavemaiselta. Juliuksen muotoilukieli kanavoi teknolattian warppautuneita varjoja ja brutalistisia tapahtumapaikkoja luoden kokoelmittain goottininjoja urbaanin maailman yölliseen valloittamiseen.

TikTok ja Celine
Nykypäivän hypersosiaalisessa internetissä tieto, ajatukset ja tyyli siirtyvät kansalaiselta toiselle nopeammin kuin koskaan ennen ja matkalla altistuneesta mielestä toiseen ne muuttuvat ja muovautuvat elävän organismin tavoin. Tähän orgaaniseen ajatusten elektroevoluutioon vaikuttaminen on yhtiöille miljardibisnes ja jokainen vaatesuunnittelija kilpailee pääsystä verkkokalvoillesi ja ajatuksiisi eri influencereiden kautta. TikTokin nuorisosta syntynyt e-boy / -girl tyyli teki vaikuttajista vaikutettavia ja käänsi ajatusten syötön voimadynamiikan päälaelleen. E-boy / -girl tyylin formaaleja kauluspaitoja, lukuisia kaulaketjuja ja väljästi istuvia puseroita yhdistävä sekamelska on onnistunut kuvaus pandemian keskellä opintonsa Zoomissa suorittavasta ja TikTokissa tyyliään tansseissaan esittelevästä kapinallisesta nuorisosta. Alakulttuureja tottuneesti ammentava (ja jo aiemmin mainittu) Hedi Slimane tunnisti tämän nuorison piirissä kuplivan uuden ethoksen muodin tulevaksi suunnaksi ja otti hypyn tyhjyyteen lyötäytymällä yhteen TikTokin suosituimpien vaikuttajien kanssa. Yhteistyöstä kumpusi Celinen kevät / kesä 2020 mallisto, jossa juhlistetaan internetin luoman tyylin eriskummallisia luomuksia ja nuorison suuntaa kohti suvaitsevaisempaa ja värikkäämpää tulevaisuutta. Väljien vaatteiden, törmäilevien kuvioiden ja värien räjähdysmäisyyden yhdistävä kokoelma on herättänyt inhoa ja vilpitöntä ihmetystä vanhoilliseen Celineen tottuneissa kriitikoissa ja ostajissa. Muodin suuressa kiertokulussa tämä on kuitenkin jopa suotavaa. Uusien tuulten pitää puhaltaa vanhojen elitistien ummehtuneet mielipiteet kumoon ja näiden tuulten puhaltaja on estoton nuoriso.
Teksti: ExquisiteTaste39

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/kandidaadh/qk2020/wp-includes/formatting.php on line 4826
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/kandidaadh/qk2020/wp-includes/formatting.php on line 4826
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/kandidaadh/qk2020/wp-includes/formatting.php on line 4826
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/kandidaadh/qk2020/wp-includes/formatting.php on line 4826